Bakar

Idag bakar jag lite goa bullar :) Det blir vaniljbullar och äppelbullar :)

Har gjort egen äppelmos som jag ska ha i bullarna.

Först gör jag släta bullar,och här är receptet på dom :

Släta bullar

Ingredienser (20 portioner/st.)
100 gram smör
3 dl mjölk
50 gram jäst, gärna röd
0,5 tsk salt
1 tsk malen kardemumma
1,5 dl vit baksirap, el socker
1 st ägg
1 tsk hjorthoronsalt
11 dl mjöl (660 gram)
1 st ägg till pensling
ev. pärlsocker



Gör så här

  1. Smula ner jästen i en stor bunke eller maskin.
  2. Smält långsamt smöret och häll på mjölken. Värm till 37º (fingervarmt).
  3. Slå på mjölk/smörblandningen på jästen och rör tills den löst sig.
  4. Blanda ner resten av ingredienserna och knåda i 5 min eller tills degen är smidig. OBS! Ska bullarna användas till semlor minska då mängden sirap med 1/4-1/2 dl sirap.
  5. Låt jäsa övertäckt i ca 30 min.
  6. Lägg upp degen på ett bakbord och knåda ihop den. Dela i 20 lika delar och rulla till runda bullar.
  7. Lägg på plåt och jäs i ca 30 min till.
  8. Sätt under tiden ugnen på 250º.
  9. Pensla bullarna med uppvispat ägg .
  10. Grädda i 8-10 min.

Men i mitten av gräddningen så tar jag ut bullarna,så har jag laddat upp med vaniljkräm och äppelmos,tar och gör en strut(om man inte har någon) fyller den först med vaniljkräm trycker i toppen av struten i mitten av bullen,och fyller bullen,man ser hur mycket det ska vara i,den får inte spricka! Och sen likadant med dom jag vill ha med äpple,sen in i ugnen igen. Ta sedan ut dom och låt dom svalna en stund.
Smält smör i micron eller kastrull,doppa toppen av bullen i smöret sedan direkt i strösocker,vips färdigt!
Bara till att avnjutas :)


Egen äppelmos

Ta några äpplen,beroende på hur mycket mos du vill göra.
Skala och kärna ur äpplena,dela äpplena i klyftor,lägg i en kastrull.
Fyll på med kallt vatten på äpplena ,så det är lite under dom övre klyftorna.
Häll i några tsk socker,kanske 2 st,beroende på hur många äpplen du ha tagit.
Låt koka i ca 10 min,när äpplena är så mjuka att dom går sönder,så kan du stänga av plattan och mosa
äpplena,häll i lite socker till,smaka av,man kan även ta någon tsk kanel i,så blir det jättegott! Låt svalna en stund,sen är det bara till att äta :)



Och så här blev dom :)


Kommentarer
Eva

Bullarna se verkligen goda ut. Det receptet lånar jag av dig:)

2010-11-09 @ 16:38:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0